Lisää valvonta, niin ilmoitamme sinulle heti, kun tuotetta on taas varastossa.

Tuotetta valvotaan
Ilmoitamme sinulle heti, kun tuotetta on taas varastossa.

Höga kusten - melontaretki 29.6-4.7.2023

VIIME VUONNA OLIN HYVIN INNNOSTUNUT ja kiinnostunut Korkea rannikon melonnasta Ruotsin saaristossa. Olin itse vieraillut korkearannikko useaan otteeseen patikoinnin merkeissä ja tiesin sen olevan kaunista. NYT TIEDÄN että myös melonta on upeaa! Siksi palaan onnellisena sinne ja toivon, että myös sinä haluat tulla tutustumaan Merenkurkun toisella puolella sijaitsevaan upeaan luontoon.

Näin olen ajatellut: Lähtö tapahtuisi Vaasasta torstaiaamuna 29.6 klo 08:00 Aurora Botnialla. Lastataan kajakkitraileriin omat kajakit klo. 6:30. Olemme perillä Uumajassa jo klo 10:30 (ruotsin aikaa). Ihmisten nälästä riippuen voimme syödä lounasta Uumajassa tai lähempänä Örnsköldsvikiä. Jos haluat, voit ottaa myös oman eväsrasian.

Viime vuonna minulla oli hyvin tarkka suunnitelma, jota pystyimme noudattamaan kirjaimellisesti. Tänä vuonna haluan silti olla nöyrämpi, sillä saimme myös todeta, että Merenkurkun toisella puolella vedet ovat merkittävästi syvempiä ja avoimempia kuin Pohjanmaan matalat, suojaisat vedet. Sää päättää lähtöpaikan ja reitin mutta myös melojien oma kokemus aaltomenlonnasta.

Ehdimme kuintekin aloittaa melonta hyvissä ajoin jo torstain iltapäivällä. Melomme lyhyemmät matkat torstaina ja maanantaina, ja kolmena muina päivinä melotaan n. 15-25 kilometriä. Kokonaismatka viiden päivän aikana on n. 65 km.

Lähes joka päivä voimme yhdistää melonta ja vaellus. Toivomme, että voimme vierailla Balesbergetissä ja vaeltaa Balesuddenin luontopolkua pitkin. Haluamme meloa upeille saaristosaarille Trysundalle ja Ulvönille, joissa on aikaa sekä syödä lounasta (jos haluaa) että myös kävellä ja ihailla kaikkea kaunista, ruotsalisten tyyliin. Haluammen meloa, Ruotsin korkeimmalle saarelle, Mjältönille, joka haluamme huiputtaa. Haluamme sen jälkeen saunoa suojaisessa lahdessa, joka on melkein kuin laguuni. Ehkä saamme vilauksen Värnslingarnan hylkeisiin ja ehkä sää antaa meille mahdollisuuden meloa jopa Högbondeniin asti. Ehkä vietämme yön Skuleskogenin kansallispuistossa ja silloin voimme ihailla iltaa Slåttdalsbergetistä. Kun ruotsalisten varsinaista lomakautta ei ole vielä alkanut, niin voimme olla hyvin rauhassa sekä vesillä että maalla.

Mahdollisuuksiamme on monia, sillä päivänvaloa on melkein kellon ympäri. Pahimmillaan voimme meloa myöhään illalla ja vaeltaa päivällä, jos tuuli haastaa meidät.

Maanantaina ajatus on, että meidän pitäisi palata maihin suhteellisen aikaisin. Jos haluamme, voimme kiivetä Skulebergetille. On myös mahdollista pysähtyä Naturkompanietin suuressa outletmyymälässä Örnsköldsvikissä. Ohjelmasta riippuen saavumme Uumajaan iltapäivällä/aikaisin illalla. Vietämme viimeisen yön majoituksessa Uumajassa/lähistöllä. Miten haluat viettää iltasi sivilisaation sisällä on valinnaista - kunhan olet valmis nousemaan aikaisin laivamatkalle kotiin Vaasaan 😊

Tiistaiaamuna laiva Vaasaan lähtee klo 8.00, joten Holmsundissa pitää olla jo klo 7.00. Tämä tarkoittaa sitten sitä, että olemme Vaasassa jo klo 12:30 ja päivää on paljon jäljellä.

KENELLE:

Mielestäni tämä retki sopii kaikille, jotka haluavat kokea melonta korkarannikossa ja jolta löytyy jossain määrin aikasempaa melontakokemusta. Teemme ruokaa trangialla ja nukumme teltoissa - mutta jos sinulla ei ole omia varusteita, niin on mahdollisuus vuokrata edullisesti. Ja vaikka et olisikaan kummoinen ulkoilija, tämä on myös loistava mahdollisuus oppia lisää! Ja jos olet tottunut ulkoilija - tarvitset vain vähemmän apuani 😉 Valitettavasti en voi luvata viittä päivää vain kirkasta aurinkoa ja heikkoa tuulta vaikka tilastojen mukaan sää pitäisi olla puolellamme.

Emme aio meloa kovin pitkiä päivämatkoja, mutta saaristo on osittain varsin suojaamaton, joten tuuli voi nostaa kunnollisia aaltoja - yleensä iltapäivisin. Mutta opetan sinut mielellään melomaan aalloissa - se on itse asiassa todella hauskaa - ja jos joku kaatuu tai ei pääse, voin joko saada sinut takaisin kajakkiin tai antaa sinulle hinausapua. Ja jos aallot todellakin kasvavat valtavaksi ja tuuli voimakas - niin sitten muutamme tietysti reittiä tai odotamme tuulen laantuvan. Retki pitäisi silti tuntua mukavalta kaikille - samalla toivon haastavani teidät vieläkin paremmiksi melojiksi. Voit varautua siihen, että pystymme melomaan jopa 8 m/s tuulessa.

Retki lyhyesti:

- Laivamatka, automatka Vaasasta, kajakkipaikka trailerilla

- Autojen siirtäminen

- Kajakki + varusteet jos ei ole omaa kajakkia

- Yön yli hostelissa Uumajassa (+ aamiainen)

- Melontaohjaajan opastusta, apua ja turvaa matkan varrella

- Osallistuminen meidän turvallisuuskurssiin ennen matkaa (vapaaehtoinen)

Matka ei sisällä:

- Ruoat ja välipalat

- Henkilökohtainen vakuutus

Melontaretki voidaan maksaa kokonaisena summana ja silloin ei tule ylimääräisiä maksuja myöhemmin. Pystyt myös maksaa melontaretki kahdessa osassa valitsemalla varausmaksu 100 euro tilaushetkellä. Silloin sinulle lähetetään maksulinkki huhtikuussa ja loput maksusta suoritetaan 30.4 mennessä.

Maksu- ja peruutuskäytäntö :

- Jos peruutat yli 60 päivää ennen matkaa: 100 % hyvitys

- Jos peruutat yli 30-59 päivää ennen matkaa: 80 % hyvitys

- Jos peruutat 15-29 päivää ennen matkaa: 50 % hyvitys

Jos peruutat 1-14 päivää ennen matkaa: ei palautusta

Matka varataan ostamalla tämä tuote.

Pakkauslista myöhemmin ilmoittautuneille osallistujille. Luon myös Whatapissa oma retkiryhmä kysymyksiä ja keskustelua varten.

JavaScript seem to be disabled in your browser.

You must have JavaScript enabled in your browser to utilize the functionality of this website.