Välja storlek

Hur ska jag välja storlek?

Vi rekommenderar att du utgår från barnets längd och innerbenslängden. De längdrekommendationer som finns för respektive storlek, är en minimilängd som krävs för att barnet ska kunna hantera cykeln. Barnet bör ha något böjda ben när det sitter i sadeln - räcker barnet bara ner med tårna i marken, är cykeln för stor.

Om jag har en lång tvååring då?

Ta då hänsyn till barnets personlighet och motorik. Är barnet väldigt framåt och nyfiken att testa på nya saker samt motorisk, kan mellanmodellen (LR1 L) fungera. Men är det gränsfall mellan två storlekar, är den mindre storleken alltid ett säkrare val. Dels för att få en bra start, dels för att kunna använda den genast. Även om barnen växer snabbt, kan en för stor cykel ta bort den första glädjen. Hjulen är små på LR M-modellen - främst för att farten inte ska växa sig så hög när barnet får fart på cykeln (en tvååring är trots allt väldigt liten ännu). Beakta också, ifall ni har ett mindre syskon som kommer att få ärva cykeln.

LR1 L eller XL till min treåring?

Om barnet uppfyller minimilängden på 95 cm och dessutom har använt balanscykel tidigare, fungerar förmodligen XL-modellen bra. Men har inte barnet använt balanscykel tidigare, och dessutom är gränsfall mellan LR1 L och XL rent längdmässigt, rekommenderar vi att ni tar den mindre cykeln. Båda modellerna har 12 tums luftdäck och cykelstorleken utgör således ingen skillnad i fart. LR1 L-modellen kan även den användas ända tills barnet vill börja cykla trampcykel. Puky själva har längdrekommendationen 3 år+ också på sin LR 1 L -modell, även om vi själva ger 2,5 år som riktlinje vid samma modell. Att välja LR 1 L till en treåring betyder således att ni inte väljer en för liten cykel.

Vi rekommenderar att barnet cyklar på sparkcykel/balanscykel ända tills det behärskar en normal cykel utan att gå via stödhjulen. Efter att de fått träna litegrann på tramptekniken, brukar övergången till vanlig cykel gå mycket smidig.

JavaScript seem to be disabled in your browser.

You must have JavaScript enabled in your browser to utilize the functionality of this website.